wtorek, 5 września 2023

POWITANIE - ROK SZKOLNY 2023/24

 

 
Witam Was serdecznie w nowym roku szkolnym - 2023/24! 🥳
To już trzeci rok szkolny na moim kanale 🐰. Zaczynaliśmy we wrześniu 2020 roku, dokładnie wtedy kiedy straciłam pracę w ostatniej szkole stacjonarnej, w której pracowałam. Wtedy był szok i niedowierzanie, i wydawało mi się, że to straszna tragedia, a z czasem okazało się, że lepiej być nie mogło. Tak zresztą często w życiu bywa, jak mogę zaświadczyć po tych kilku przeżytych dekadach. Wiele razy, w różnych sytuacjach, wydawało mi się, że będzie absolutnie strasznie i nie do wytrzymania, mój umysł generował czarne wizje, zastraszająco przekonywujące... i co? nic. 🤷
Jedne z najważniejszych rzeczy, które trzeba w życiu załapać, to to, że
- nie potrafimy przewidywać przyszłości;
- nasze umysły 🧠 są przystosowane do generowania katastroficznych scenariuszy, bo usiłują nas chronić, przygotować psychicznie na najgorsze itd., jednak zwykle się one nie realizują i należy w nie zwyczajnie nie wierzyć*. Im dłużej żyjesz, tym więcej razy się przekonujesz, że tak to właśnie działa;
- kiedy jesteśmy w marnym położeniu, czujemy się depresyjnie, przeżywamy jakąś tragedię - wydaje nam się, że już zawsze tak będziemy się czuć. To kolejny błąd w myśleniu i jeśli w niego uwierzymy, możemy literalnie oszaleć. No bo jak wytrzymać myśl, że już ZAWSZE będzie tak STRASZNIE? 😱 tylko, że to znowu nieprawda. Psychologia to nazywa zniekształceniem poznawczym. Przykładowe zniekształcenia to właśnie katastrofizacje oraz generalizacje (już zawsze tak będzie, nigdy nic mi się nie udaje, itd.)
Potrzebujemy świadomie kontrolować swoje myśli, aby one nie kontrolowały nas i naszego samopoczucia. Trudna umiejętność i sama dopiero się jej uczę - ale okropnie ważna.
 
Dzisiaj jestem w życiu w takim położeniu, którego nie przewidziałabym kilka lat temu, ani kilka miesięcy temu. Życie ma to do siebie, że nas zaskakuje i zaskakiwać będzie - to właściwie jedyne, czego możemy być w życiu pewni (poza finalnym zgonem, prędzej czy później 💀 heh.)
 
Nie wiem dlaczego powstał z tego wywód psychologiczny, chciałam się tylko przywitać, ale nastąpiła spontaniczna improwizacja. W każdym razie - zaczynamy! Na moim kanale wczoraj pojawił się filmik powitalny, z garścią informacji na początek roku - polecam obejrzeć!. Udało mi się ostatnio zamknąć dział różnorodność zwierząt, a teraz będziemy równolegle atakować fizjologię zwierząt i człowieka oraz genetykę, poczynając od odcinka o tkankach zwierzęcych (prawdopodobnie podzielę go na 2 części).
Do zobaczenia na kanale! 💖
 
*wiem, że łatwo powiedzieć, trudniej wykonać, bo scenariusze mogą być bardzo straszne i realistycznie wyglądające. Bywa, że musimy podjąć świadomy wysiłek by się w nie nie pogrążać, np. zapisać je na kartce i skonfrontować z rzeczywistością zadając pytania - np. czy mam jakiekolwiek dowody, pewność, że tak się właśnie wydarzy? jakie są alternatywne możliwości? w co decyduję się wierzyć? itd.
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

  NOTATKA Z FILMU CYTOLOGIA (12) MEJOZA (PODZIAŁ MEJOTYCZNY) Mejoza - z jednej komórki [2n] powstają 4 różne genetycznie komórki [n] Po co ...